Vishing: Τι είναι· πώς λειτουργεί και πώς να μην πέσετε στην παγίδα

Vishing: Τι είναι· πώς λειτουργεί και πώς να μην πέσετε στην παγίδα
© Παρέχεται από: Money Review

Στο “TikTok”, κερδίζει δημοτικότητα μια φάρσα, όπου άνθρωποι καλούν τους φίλους τους —χρησιμοποιώντας μια αυτοματοποιημένη φωνή τηλεφωνητή— για να τους πουν ότι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό πρόκειται να χρεωθεί στον λογαριασμό τους.

Οι ειδικοί της Kaspersky προειδοποιούν, ότι αυτή η τάση είναι μία πραγματική μέθοδος απάτης, που ονομάζεται “vishing”, και χρησιμοποιείται ενεργά από εγκληματίες στον κυβερνοχώρο.

Οι ερευνητές της Kaspersky εντόπισαν αύξηση στον αριθμό των “vishing email” τον Ιούνιο (σχεδόν 100.000 συνολικά) και συνέλεξαν περίπου 350.000 “vishing email” μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2022. Εξήγησαν επίσης πώς λειτουργεί το “vishing” και πώς να αποφύγετε να πέσετε σε αυτήν την παγίδα των εγκληματιών του κυβερνοχώρου.

Το “Vishing” (συντομογραφία του φωνητικού phishing) είναι η δόλια πρακτική, όπου άτομα πείθονται να καλούν εγκληματίες στον κυβερνοχώρο και να αποκαλύπτουν προσωπικές πληροφορίες και τραπεζικά στοιχεία τους, μέσω τηλεφώνου. Όπως τα περισσότερα συστήματα “phishing”, ξεκινά με ένα ασυνήθιστο “e-mail” από ένα μεγάλο ηλεκτρονικό κατάστημα, ή ένα σύστημα πληρωμών. Για παράδειγμα· θα μπορούσε να είναι μια επιστολή από μια ψεύτικη έκδοση του “PayPal” που ενημερώνει το θύμα, ότι μόλις έλαβε ένα αίτημα για ανάληψη μεγάλου ποσού χρημάτων από τον λογαριασμό του.

Vishing: Τι είναι, πώς λειτουργεί και πώς να μην πέσετε στην παγίδα
© Παρέχεται από: Money ReviewΨεύτικη ειδοποίηση από το PayPal για αγορά έναντι μεγάλου χρηματικού ποσού.

Αλλά εδώ είναι η διαφορά: Ενώ τα κανονικά μηνύματα “phishing” ζητούν από το θύμα να ακολουθήσει έναν σύνδεσμο, για να ακυρώσει την παραγγελία· τα “email vishing” του ζητούν να καλέσει επειγόντως τον αριθμό υποστήριξης πελατών, που παρέχεται στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι ειδικοί της Kaspersky τονίζουν, ότι αυτή η μέθοδος επιλέχθηκε σκόπιμα από εγκληματίες του κυβερνοχώρου· επειδή όταν οι άνθρωποι κοιτάζουν έναν ιστότοπο “phishing”, έχουν τον χρόνο να σκεφτούν τις ενέργειές τους, ή να παρατηρήσουν σημάδια, ότι η σελίδα δεν είναι νόμιμη. Αλλά, όταν τα θύματα μιλούν στο τηλέφωνο, συνήθως αποσπώνται και δυσκολεύονται περισσότερο να εστιάσουν. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι επιτιθέμενοι κάνουν ό,τι μπορούν για να τους αποσυντονίσουν: βιάζοντάς τους, εκφοβίζοντάς τους και απαιτώντας να παράσχουν επειγόντως τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας, για να ακυρώσουν την υποτιθέμενη δόλια συναλλαγή. Αφού αποκτήσουν τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του θύματος, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν τις πληροφορίες για να κλέψουν τα χρήματά τους, αφήνοντας το θύμα με ένα άδειο πορτοφόλι.

Οι ειδικοί της Kaspersky τονίζουν, ότι τους τελευταίους τέσσερις μήνες (από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2022) έχουν εντοπίσει σχεδόν 350.000 “emails vishing”, που ζητούν από τα θύματα να καλέσουν και να ακυρώσουν μια συναλλαγή. Τον Ιούνιο, ο αριθμός τέτοιων “email” αυξήθηκε, φτάνοντας σχεδόν τις 100.000, οδηγώντας τους ερευνητές της Kaspersky να προβλέψουν, ότι αυτή η τάση κερδίζει δυναμική και είναι πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται.

Περιέργως, οι “TikTokers” επαναλαμβάνουν ενεργά μία από τις μεθόδους “vishing”, με την μόνη διαφορά ότι δεν στέλνουν ένα δόλιο “email” εκ των προτέρων, ούτε κλέβουν τίποτα από τα θύματά τους· στόχος τους είναι ένα “show”, όχι χρήματα. Η κλήση πραγματοποιείται μέσω τηλεφωνητή, του οποίου η φωνή παράγεται με διαδικτυακό μεταφραστή. Τις περισσότερες φορές, οι φαρσέρ παρουσιάζονται ως εκπρόσωποι από το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών ενός μεγάλου διαδικτυακού καταστήματος, ισχυριζόμενοι ότι μόλις έλαβαν μια παραγγελία από το θύμα, για αρκετές χιλιάδες δολάρια και ζητώντας την επιβεβαίωσή τους. Ανεξάρτητα από το πώς απαντά το θύμα, το επόμενο πράγμα που λέει ο τηλεφωνητής είναι:

«Ευχαριστώ, η παραγγελία σας επιβεβαιώθηκε».

Ο κόσμος πιστεύει ότι ο τηλεφωνητής τους άκουσε λάθος και ότι τα χρήματα θα αποσυρθούν αμέσως από τον λογαριασμό τους, γι’ αυτό πανικοβάλλονται, ουρλιάζουν και δεν συνειδητοποιούν ότι τους κοροϊδεύουν.

Όταν οι άνθρωποι πείθονται να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους δεδομένα κατά την διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης και όχι σε μια σελίδα “phishing”, συχνά δεν έχουν την ευκαιρία να θεωρήσουν ότι είναι στόχος φάρσας· και ο μεγάλος αριθμός βίντεο “TikTok” με αυτήν την φάρσα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού.

«Συχνά συναντώ βίντεο στο “TikTok” με “bloggers” να κάνουν φάρσες σε άλλους ανθρώπους, καλώντας τους και λέγοντάς τους ότι ο λογαριασμός τους πρόκειται να χρεωθεί χιλιάδες δολάρια. Τα θύματα το πιστεύουν και τρελαίνονται με αυτό.

Όταν κοιτάτε αυτά τα βίντεο στο τηλέφωνό σας, σκέφτεστε:

“Πώς μπορεί κάποιος να ξεγελαστεί με κάτι τέτοιο;”

Αλλά, όταν οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν κλήσεις απάτης στην πραγματική ζωή, συχνά επηρεάζονται από πολλές περιστάσεις ταυτόχρονα. Μια τέτοια κλήση μπορεί να τους ακινητοποιήσει, ενώ το κεφάλι τους είναι γεμάτο με άλλα πράγματα και δεν μπορούν να εκτιμήσουν ξεκάθαρα ποιος βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής· ένας φαρσέρ, ένας απατεώνας, ή ένας πραγματικός ειδικός σε θέματα ασφάλειας τραπεζών», 

σχολιάζει ο Roman Dedenok, ειδικός σε θέματα ασφάλειας στην Kaspersky.

Για να προστατευτείτε από το “vishing”, η Kaspersky συνιστά:

  • Ελέγχετε την διεύθυνση του αποστολέα. Τα περισσότερα ανεπιθύμητα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προέρχονται από διευθύνσεις που δεν έχουν νόημα, ή εμφανίζονται ως ασυναρτησίες· για παράδειγμα, “amazondeals@tX94002222aitx2.com”, ή κάτι παρόμοιο. Τοποθετώντας τον δείκτη του ποντικιού πάνω από το όνομα του αποστολέα —το οποίο μπορεί να είναι γραμμένο λανθασμένα— μπορείτε να δείτε την πλήρη διεύθυνση “email”. Εάν δεν είστε βέβαιοι εάν μια διεύθυνση “email” είναι νόμιμη, ή όχι, μπορείτε να την βάλετε σε μια μηχανή αναζήτησης για έλεγχο.
  • Εξετάστε το είδος των πληροφοριών που ζητούνται. Οι νόμιμες εταιρείες δεν επικοινωνούν μαζί σας αυθόρμητα —μέσω ανεπιθύμητων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου— για να σας ζητήσουν προσωπικά στοιχεία· όπως, στοιχεία τραπεζικής, ή πιστωτικής κάρτας, τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης, ή άλλα ευαίσθητα δεδομένα. Γενικά, τα ανεπιθύμητα μηνύματα που σας λένε να «επαληθεύσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας», ή «να ενημερώσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας», θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή.
  • Να είστε επιφυλακτικοί εάν το μήνυμα δημιουργεί μια αίσθηση επείγοντος. Οι “spammers” προσπαθούν συχνά να ασκήσουν πίεση χρησιμοποιώντας αυτήν την τακτική. Για παράδειγμα, η γραμμή θέματος μπορεί να περιέχει λέξεις όπως «επείγουσα», ή «απαιτείται άμεση δράση», για να σας πιέσουν να ενεργήσετε.
  • Ο έλεγχος γραμματικής και ορθογραφίας είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος αναγνώρισης ενός απατεώνα. Τα τυπογραφικά λάθη και η κακή γραμματική είναι κόκκινες σημαίες. Το ίδιο ισχύει και για τις περίεργες φράσεις, ή την ασυνήθιστη σύνταξη —που μπορεί να προκύψουν από την μετάφραση του μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τους μεταφραστές— πολλές φορές.
  • Εγκαταστήστε μια αξιόπιστη λύση ασφαλείας και ακολουθήστε τις συστάσεις της. Η ασφαλής λύση θα αντιμετωπίσει τα περισσότερα προβλήματα αυτόματα και θα σας ειδοποιήσει, εάν είναι απαραίτητο.

Πηγή:


(Συνολικές Επισκέψεις: / Total Visits: 9)

(Σημερινές Επισκέψεις: / Today's Visits: 1)
Σας αρέσει το άρθρο; / Do you like this post?
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.